lördag 22 januari 2011

Tyg .. djungel :)

Beställde som sagt tyger från ikasyr häromdagen - igår fick jag hämta mitt paket från posten . Det gick fort & tygerna var härliga , super - rekommenderas :)

Igår när barnen hade somnat kunde jag inte låta bli att kika lite på dom fina tygerna .. vilket resulterade i att jag började rita mönster av en köpt tunika som dottern hade - ändrade om en hel del och förstorade lite . När mönstret var färdigt så kunde jag inte heller låta bli att klippa ut delarna färdigt .. det ena ledde till det andra och här satt jag mitt i natten och sydde djungeltunikan :)

Halsringningen och ärmsluten lät jag bli att sy inatt , när ögonen kändes som sandpapper - dom fick vänta tills idag . Klurade ganska länge på hur i hela världen alla får sina halsringningar att bli så snygga - läste en hel del bloggar och till slut förstod jag . Och äntligen lyckades det , blev och är stolt över detta set åt dottern .. Mycket har jag sytt men aldrig fått det att bli precis så som jag menat - nu blev det precis så som jag tänkt mig länge innan jag hade tygerna hemma :) ( lite får man väl skryta .. :) )

Även tightsmönstret ritade jag av ett par köpta och ändrade om - ställde ut och lade gummiband i midjan .

Och mina namnlappar har jag fått också - det känns mycket roliga att sy kläder nu när man får sätta sin egen "prägel" på dom .

Detta set är födelsedagspresent åt dottern - hon hann dock se det innan jag sytt allt klart så lika bra att prova det då :) Fast hon får dom inte förrän onsdan iaf. Tror ni hon gillade kläderna ? Jag låter bilderna tala för sig själva :)




Tunikan sydd i djungel velour beställt från ikasyr, även storlekslapp i nacken från samma ställe .
Stl. - 128
mönster - eget

Tights i röd velour från kestovaippakauppa.
Stl. 128/134
Mönster - eget


Och min traktor älskade lilla gosse måste ju bara få denhär mössan :) Fodrad med svart fleece. Den blev väl gokänd !




Nu ska jag försöka mig på att sy ett stadigt koppel åt busiga hunden hos föräldrarna - den gillar att bita sönder dom i tid och otid , får se om det går att göra ett han inte får sönder på nolltid :)

Fast först vila huvudet .. lungorna känns som om dom var beredda att ge upp när som helst - har hosta , men det gör inte ont när jag hostar eller när jag andas utan hela tiden däremellan :/ Febern har hållit sig borta tills em. då kom den sakta smygande .. ingen hög feber men tillräckligt för att känna sig halvdäckad .

1 kommentar:

sysslar och pysslar sa...

Superfint! :) Djungeltyget är så härligt! Hur gjorde du sen med halsringningen? Har inte riktigt testat så mycket, tänkte prova på nån tröja sen när jag får mina tyger. Var har du beställt namnlappar? Har funderat på samma sak, men inte orkat söka så mycket.